Title: Determination of senior preschoolers' level of the cognitive component of personal physical culture
Authors: Levkova, M.
Misjura, A.А.
Gusinets, Е.V.
Левкова, М.
Мисюра, А.А.
Гусинец, Е.В.
Keywords: cognitive component
senior preschoolers
physical education knowledge
personal physical education
physical culture of the individual
physical education environment
physical education thinking
когнитивный компонент
старшие дошкольники
физкультурные знания
личностная физическая культура
физическая культура личности
физкультурная среда
физкультурное мышление
Issue Date: 2020
Citation: Levkova, М. Determination of senior preschoolers' level of the cognitive component of personal physical culture / М. Levkova, A.A. Misjura, E.V. Gusinets // Спортивний вісник Придніпров'я. - 2020. - № 1. - С. 289-297.
Abstract: Physical education is the main objective of physical education in preschool educational institutions of the Republic of Belarus. This is an integral part of the successful improvement of a diversified personality, both in the field of physical culture and in the connection with other areas of life. In this regard, the issue of increasing the level of formation of physical education knowledge, an integral part of the cognitive component of personal physical education, is currently very relevant in the education system at all its levels. The modern system of preschool and general secondary education in the field of physical education is aimed at creating knowledge and ideas about physical culture among pupils as a part of the general human culture, revealing and developing child’s physical abilities and, in general, increasing pupils’ interest in sports. Currently, new views and theoretical and methodological approaches to the problem of physical education of preschoolers are emerging. Many experts in this field believe that it is possible to form an interest in physical culture in special conditions of kindergarten or out-of-school visits to sports sections. Other researchers see a solution to this problem in increasing the number of physical education classes or in educating the physical culture of the individual in a home environment. However, there is no generally accepted position in this regard. Формирование физической культуры личности является главной целью физического воспитания в дошкольных учреждениях образования Республики Беларусь. Это неотъемлемая часть успешного совершенствования разносторонне развитой личности, как в области физической культуры, так и во взаимосвязи с другими сферами жизни. В этой связи вопрос повышения уровня сформированности физкультурных знаний, неотъемлемой составляющей когнитивного компонента личностной физической культуры, в настоящее время весьма актуален в системе образования на всех его ступенях. Современная система дошкольного и общего среднего образования в области физической культуры направлена на формирование у учащихся знаний и представлений о физической культуре как части общей культуры человека, раскрытие и развитие физических способностей ребенка и, в целом, повышение интереса учащихся к спорту. В настоящее время возникают новые взгляды и теоретико-методологические подходы к проблеме физкультурного образования дошкольников. Многие специалисты этой области считают, что формировать интерес к физической культуре возможно в особых условиях детского сада или внеучебного посещения спортивных секций. Другие исследователи видят решение этой проблемы в увеличении количества занятий физической культурой или же в воспитании физической культуры личности в домашней среде. Однако общепринятой позиции на этот счет не существует.
URI: http://elib.gsu.by/jspui/handle/123456789/13894
Appears in Collections:Статьи

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Levkova_Misjura_Gusinets_Determination_of_senior.pdf470.03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.