Title: Фразеалагізмы – крыніца пазнання і сродак развіцця культурнамоўнай кампетэнцыі
Other Titles: Phraseologies – a source of knowledge and means of development cultural and linguistic competence
Authors: Лещинская, О.А.
Keywords: фразеалагічная адзінка
мікратэкст
культура
веды
кампетэнцыя
phraseological unit
microtext
culture
knowledge
competence
Issue Date: 2020
Citation: Ляшчынская, В.А. Фразеалагізмы – крыніца пазнання і сродак развіцця культурнамоўнай кампетэнцыі = Phraseologies – a source of knowledge and means of development cultural and linguistic competence / В.А. Ляшчынская // Беларуская мова як замежная. - 2020. - № 4. - С. 13-18.
Abstract: У артыкуле даводзіцца аб месцы і ролі ў развіцці культурна-моўнай кампетэнцыі навучэнцаў фразеалагізмаў, што выступаюць злучальным звяном паміж мовай і культурай народа, з’яўляюцца крыніцай пазнання культуры беларусаў, сродкам засваення ўласцівых і характэрных беларусам маральных і духоўных каштоўнасцей, агульначалавечых і нацыянальна адметных. Прапануецца арганізоўваць сістэматычнае вывучэнне і ўважлівае прачытанне фразеалагізмаў як мікратэкстаў з іх складанай семантыкай і шматстайнай культурнай інфармацыяй. The article discusses the place and role of idioms (phraseological units) in the development of the cultural and linguistic competences of students. Idioms act as a link between the language and culture of the people, are a source of knowledge of Belarusian culture, and a means of mastering moral and spiritual values, both universal and national. It is proposed to organize a systematic study and careful reading of idioms as microtexts taking their complex semantics and diverse cultural information into account.
URI: http://elib.gsu.by/jspui/handle/123456789/35837
Appears in Collections:Статьи

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ляшчынская_Фразеалагізмы.pdf274.16 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.