Title: Обучение программированию и подготовка к олимпиадам школьников Гомеля (Беларусь)
Other Titles: Teaching programming and preparing for olympiads for schoolchildren of Gomel (Belarus)
Authors: Долинский, М.С.
Dolinsky, M.S.
Keywords: олимпиады по информатике
инструментальная система дистанционного обучения
программирование
авторская методика
обучение программированию школьников
computer science olympiads
distance learning tool system
programming
author's methodology
teaching programming to schoolchildren
Issue Date: 2023
Citation: Долинский М.С. Обучение программированию и подготовка к олимпиадам школьников Гомеля (Беларусь) / М.С. Долинский // Педагогика. - 2023. - № 2 (2). - С. 1-7.
Abstract: Описываются методы, средства и технологии обучения программированию школьников, сгруппированные в следующие темы: «Чему учить?», «Как учить?», «Учить учиться», «Учить профессии». Наработки выполнены в течение нескольких десятилетий и описываются в порядке убывания уровня подготовки обучаемых. Тема «Чему учить?» определяется решением автором задач Белорусских республиканских и областных олимпиад по информатике, а также важных (типовых, характерных) задач с международных олимпиад по информатике USACO (США), COCI (Хорватия), Санкт-Петербургских интернет-олимпиад (Россия). Тема «Как учить?» включает в себя подтемы: автоматическое построение Codeforces-рейтингов школьников Гомельской области; инструментальная система дистанционного обучения DL.GSU.BY; еженедельные воскресные олимпиады по материалам международных олимпиад России, Хорватии, США; пять региональных олимпиад по трём дивизионам (1-4 классы, 5-8 классы, 9-11 классы); еженедельные воскресные олимпиады (повторы региональных олимпиад прошлых лет) по двум дивизионам (1-4 классы, 5-11 классы); ежеквартальные Кубки с награждением по курсам «Программирование-Профессионалы» (без ограничений по возрасту), «Базовое программирование» (1-8 классы), «Информатика» (1-4 классы), «Математика» (1-8 классы); учебные курсы «Базовое программирование», «Информатика», «Математика» и пакеты заданий в них. Тема «Учить учиться» включает описание приёмов воздействия на школьников для улучшения качества учебного процесса. Тема «Учить профессии» содержит описание разработанных под руководством автора средств поддержки перехода от олимпиадного к профессиональному программированию. Целью работы автора является профессиональная ориентация школьников в области программирования. Результативность работы подтверждается успешным выступлением учеников в региональных, республиканских и международных олимпиадах по информатике и программированию. Целью написания статьи является желание ознакомить широкую педагогическую общественность с авторскими наработками и приглашение применять их заинтересованным учителям и ученикам. = The methods, means and technologies of teaching programming to schoolchildren are described, grouped into the following topics: "What to Teach?", "How to Teach?", "Teaching to Learn", "Teaching a Profession". The developments have been carried out during several decades and are described in the decreasing order of the students' training level. The theme "What to Teach?" is determined by the author's solution of the problems of the Belarusian Republican and Regional Olympiads in Computer Science, as well as important (typical, characteristic) problems from the international Olympiads in Computer Science USACO (USA), COCI (Croatia), St. Petersburg Internet Olympiads (Russia). The topic "How to Teach?" includes the following subtopics: automatic construction of Codeforces ratings of schoolchildren of Gomel Oblast; DL.GSU. BY; weekly Sunday Olympiads based on the materials of international Olympiads of Russia, Croatia, USA; five regional Olympiads in three divisions (1-4 grades, 5-8 grades, 9-11 grades); weekly Sunday Olympiads (repeats of regional Olympiads of previous years) in two divisions (1-4 grades, 5-11 grades); quarterly Cups with awards in the courses "Programming Professionals" (no age limit), "Basic Programming" (grades 1-8), "Informatics" (grades 1-4), "Mathematics" (grades 1-8); training courses "Basic Programming", "Informatics", "Mathematics" and task packages in them. The theme "Teaching to Learn" includes the description of methods of influencing schoolchildren to improve the learning process quality. The theme "To Teach Profession" contains the description of the tools developed under the author's supervision to facilitate the transition from Olympiad to professional programming. The aim of the author's work is professional orientation of schoolchildren in the field of programming. The effectiveness of the work is confirmed by successful performance of pupils in regional, republican and international Olympiads in computer science and programming. The purpose of the article is to familiarize the general teaching community with the author's developments and to invite interested teachers and students to apply them.
URI: https://elib.gsu.by/handle123456789/66483
Appears in Collections:Статьи

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Долинский_Обучение.pdf110.06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.