| Title: | Метакоммуникативный компонент в структуре институционального дискурса |
| Other Titles: | Meta-communicative Component in the Structure of Institutional Discourse |
| Authors: | Чалова, О.Н. Chalova, O.N. |
| Keywords: | научный диалог метакоммуникация стимулирующие и реактивные реплики прагматическая функция оценочность мена коммуникативных ролей эксплицитность и имплицитность scientific dialogue meta-communication initiative messages and responses pragmatic function axiology the exchange of communicative roles explicitness and implicitness |
| Issue Date: | 2016 |
| Publisher: | Витебский государственный университет имени П.М. Машерова |
| Citation: | Чалова, О.Н. Метакоммуникативный компонент в структуре институционального дискурса / О.Н. Чалова // Ученые записки УО "ВГУ имени П. М. Машерова" : сб. науч. трудов. – Витебск : ВГУ имени П. М. Машерова, 2016. – Т. 22. – С. 135–140. |
| Abstract: | В статье рассматриваются основные аспекты функционирования метакоммуникативных речевых действий, представленных в одном из самых востребованных жанров институционального дискурса – научной дискуссии. При этом под метакоммуникативным действием понимается любой вербальный комментарий относительно речевого сообщения коммуниканта. Цель статьи – классифицировать метакоммуникативные действия с учетом ряда коммуникативно-прагматических критериев. The article considers the aspects of functioning meta-communicative speech acts, found in one of the most demanded genres of institutional discourse – scientific discussions. By meta-communicative acts, we mean any verbal commentary about speech message of the speaker. The purpose of the work is to classify meta-communicative acts according to several pragmalinguistic criteria. |
| URI: | https://elib.gsu.by/handle123456789/68066 |
| Appears in Collections: | Статьи |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| Чалова_Метакоммуникативный.pdf | 105.41 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.