Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorГапанович-Кайдалова, Е.В.-
dc.contributor.authorGapanovich-Kaidalova, E.V.-
dc.date.accessioned2025-09-30T06:36:25Z-
dc.date.available2025-09-30T06:36:25Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationГапанович-Кайдалова, Е. В. Представления будущих педагогов-психологов о качествах личности современного педагога / Е. В. Гапанович-Кайдалова // Эпоха науки. – 2024. – № 40. – С. 250-253.ru
dc.identifier.urihttps://elib.gsu.by/handle123456789/79833-
dc.description.abstractУспешность профессиональной деятельности педагогов зависит от уровня развития профессионально значимых качеств. Это предполагает осознание будущими специалистами какие именно качества необходимы современному педагогу, что позволит создать дополнительную мотивацию для развития данных качеств у себя во время переподготовки и последующего самосовершенствования и самообразования. В статье представлены результаты эмпирического исследования представлений будущих педагоговпсихологов о качествах личности современного педагога. Выборка составила 54 слушателя переподготовки Института повышения квалификации и переподготовки учреждения образования «Гомельский государственный университет имени Франциска Скорины» психологических специальностей. В исследовании были использованы методы анкетирования и групповой беседы. Анализ результатов исследования позволил сделать выводы, что респонденты считают наиболее значимыми профессиональными качествами педагога считают любовь, расположенность к детям; эмоциональную устойчивость; владение методикой учебно-воспитательной работы; коммуникативные способности; потребность в самообразовании. Недопустимыми, по мнению будущих педагоговпсихологов являются рукоприкладство, жестокость, неумение владеть собой, грубость и равнодушие. = Тhe success of teachers' professional activities depends on the development level of professionally significant qualities. This implies that future specialists will understand exactly what qualities are necessary for a modern teacher, which will create additional motivation for the development of these qualities in themselves during retraining and subsequent selfimprovement and self-education. The article presents the results of an empirical study of the ideas of future educational psychologists about the personality qualities of a modern teacher. The sample consisted of 54 students of the Retraining Institute of Advanced Training and Retraining of the educational institution "Gomel State University named after Francis Skaryna" of psychological specialties. Methods of questionnaires and group conversation were used in the study. The analysis of the research results allowed us to conclude that the respondents consider the most significant professional qualities of a teacher to be love, affection for children; emotional stability; mastery of the methodology of educational work; communicative abilities; the need for self-education. According to future psychological teachers, assault, cruelty, inability to control oneself, rudeness and indifference are unacceptable.ru
dc.language.isoruru
dc.subjectкачества личности педагогаru
dc.subjectнаиболее профессионально значимые для педагога качестваru
dc.subjectнедопустимые для педагога качестваru
dc.subjectпереподготовка слушателейru
dc.subjectthe qualities of a teacher's personalityru
dc.subjectthe most professionally significant qualities for a teacherru
dc.subjectunacceptable qualities for a teacherru
dc.subjectretraining of listenersru
dc.titleПредставления будущих педагогов-психологов о качествах личности современного педагогаru
dc.title.alternativeThe ideas of future teachers-psychologists about the personality qualities of a modern teacherru
dc.typeArticleru
dc.identifier.udk159.99-
dc.rootЭпоха наукиru
dc.number№ 40ru
Appears in Collections:Статьи

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Гапанович-Кайдалова_Представления.pdf59.41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.