Title: Методологическая структура развития чувства чести и личного достоинства обучающихся
Other Titles: Methodological structure of the development of honor and personal dignity of students
Authors: Кадол, Ф.В.
Kadol, F.V.
Keywords: методология
честь и достоинство личности
нравственное воспитание
система
сознание
культура поведения
личностные качества
обучающиеся
учитель
педагог
положительный пример
развитие
формирование
деятельность
отношение
методы воспитания
объект
субъект
теория и практика
нравственные чувства
воля
methodology
honor and dignity of person
moral education
system
consciousness
culture of behavior
personal qualities
students
teacher
positive example
development
formation
activity
attitude
methods of education
object
subject
theory and practice
moral feelings
will
Issue Date: 2021
Publisher: МДПУ імя І.П. Шамякіна
Citation: Кадол, Ф.В. Методологическая структура развития чувства чести и личного достоинства обучающихся = Methodological structure of the development of honor and personal dignity of students / Ф.В. Кадол // Шамякінскія чытанні: Пісьменнік – Асоба – Час : зб. навук. пр. / УА МДПУ імя І.П. Шамякіна ; рэдкал.: А.У. Сузько (адк. рэд.) [і інш.]. – Мазыр : МДПУ імя І.П. Шамякіна, 2021. – С. 197-201.
Abstract: В статье раскрываются методологические основы процесса развития чувства чести и личного достоинства обучающихся. Показана воспитательная значимость рассматриваемых нравственных качеств, их сущность и структурные компоненты. Подтверждена продуктивность деятельностно-отношенческого подхода к разработке технологий формирования понятия чести и чувства личного достоинства современных школьников как субъектов целостного образовательного процесса. Получило дальнейшее развитие методологическое положение о гуманистической системе отношений педагогов и обучающихся. Анализируются методологические идеи современных исследователей в области нравственного развития личности. Обращено внимание на решение исследуемой проблемы в научно-педагогической литературе и образовательной практике творческих учителей Республики Беларусь. The article reveals the methodological foundations of the process of developing a sense of honor and personal dignity of students. The educational significance of the considered moral qualities, their essence and structural components are shown. The productivity of the activity-relationship approach to the development of technologies for the formation of the concept of honor and a sense of personal dignity of modern schoolchildren as subjects of an integral educational process is confirmed. The methodological position on the humanistic system of relations between teachers and students was further developed. The methodological ideas of modern researchers in the field of moral development of person are analyzed. Attention is drawn to the solution of the problem under study in the scientific and pedagogical literature and educational practice of creative teachers of the Republic of Belarus.
URI: http://elib.gsu.by/jspui/handle/123456789/44144
Appears in Collections:Статьи

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Кадол.pdf606.49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.